Požadavky k maturitní zkoušce

1.Člověk ve společnosti

Žák/žákyně:

1.1        Jedinec ve společnosti

  • charakterizuje etapy lidského života (dětství, dospívání, dospělost, stáří);
  • charakterizuje na příkladech, jak se projevují psychické vlastnosti a temperament jedince v životních situacích;
  • charakterizuje proces socializace a její instituce (škola, rodina, vrstevníci, církev, média apod.)
  • porozumí pojmu sociální role;
  • charakterizuje druhy komunikace mezi jedinci a ve společnosti;
  • rozliší na příkladech úspěšnou a neúspěšnou komunikaci, manipulaci, asertivní jednání, naslouchání a empatii;

1.2       Vztahy, partnerství a rodina

  • porozumí zdravému sexuálnímu chování, významu antikoncepce, zodpovědnosti, plánování rodičovství a pozici sexuality v partnerském vztahu;
  • charakterizuje funkci rodiny (pro jedince i společnost);
  • charakterizuje druhy rodiny (nukleární, úplná, neúplná, vícegenerační, pěstounská a adoptivní);

1.3       Vzdělávání a seberealizace

  • porozumí nutnosti celoživotního učení;
  • charakterizuje efektivní způsob učení;
  • posoudí biologické a kulturní vlivy na životní volby dospívajících;
  • identifikuje jednotlivé společenské vědy (sociologie, psychologie, antropologie, pedagogika atd.);
  • rozpozná význam práce pro jedince (např. seberealizace, začlenění do společnosti, produkce a ekonomická samostatnost);
  • rozpozná význam volného času a odpočinku pro jedince;

1.4       Život v současné společnosti

  • porozumí pojmu sociální struktura a charakterizuje strukturu české společnosti;
  • rozliší na konkrétních příkladech hlavní světová náboženství;
  • porozumí vlivu skupin, komunit a subkultur na člověka;
  • rozliší výhody a nevýhody spolupráce a soutěže (resp. individualizace);
  • charakterizuje faktory ovlivňující klima organizací (pracovních kolektivů) a jejich důsledky;
  • uvede případy řešení stresu, deprivace a zátěžových životních situací;
  • porozumí pojmu sociální nerovnost;
  • identifikuje diskriminaci a netoleranci k jiným skupinám, náboženstvím, kulturám, cizím etnikům, jiným sexualitám, ženám (sexismus), handicapovaným, starým lidem;
  • identifikuje druhy násilí a agresivity a jejich projevy;
  • charakterizuje sociálně patologické jevy;

 

1.5       Média a život v medializovaném světě

  • charakterizuje masová média ve společnosti (druhy, fungování, vliv);
  • rozpozná na konkrétním příkladu mediálního sdělení fakta od názorů;
  • interpretuje tabulky, grafy a jiné ikonické texty;

 

 

1.6      Etika v životě člověka

  • charakterizuje na příkladu úlohu svědomí, viny, morálky, mravnosti či volního jednání v lidském životě;
  • rozliší na příkladech autonomní a heteronomní morálku.

 

2.      Člověk a právo

Žák/žákyně:

2.1       Pojem práva

  • vymezí pojmy právo a moc a objasní jejich vzájemný vztah;
  • porozumí významu práva ve společnosti;
  • uvede základní fáze legislativního procesu v ČR, jehož výsledkem je právní předpis (normativní právní akt);

2.2       Právo jako systém

  • orientuje se v systému práva (ovládá základní klasifikaci – hmotné právo, procesní právo, soukromé právo, veřejné právo);
  • charakterizuje hierarchický systém právních předpisů ČR za použití institutu právní síla;
  • rozliší právní a neprávní normy;
  • charakterizuje působnost právní normy (územní, časová a osobní);

2.3       Právo v praxi

  • charakterizuje na příkladech a rozliší důležitá právní odvětví;
  • orientuje se v základních otázkách občanského, rodinného, pracovního a trestního práva;
  • rozliší podstatu fyzické a právnické osoby;
  • charakterizuje právní subjektivitu (zejména způsobilost k právům a povinnostem a k právním úkonům);
  • rozliší na příkladech smlouvy občanského, obchodního a pracovního práva;
  • rozliší občanské a trestní řízení;
  • porozumí podstatě právní odpovědnosti;
  • charakterizuje jednotlivé právní delikty;

 

 

 

2.4       Právní ochrana

  • rozliší hlavní náplně vybraných právnických profesí (soudce, veřejný ochránce práv – ombudsman, státní zástupce, advokát, notář, exekutor);
  • vysvětlí význam a postavení Ústavního soudu;
  • charakterizuje strukturu systému obecných soudů včetně role Nejvyššího správního soudu.

 

 

 

3.      Člověk a stát

Žák/žákyně:

3.1      Demokracie a totalita ve 20. století

  • identifikuje základní zásady, hodnoty a principy moderní evropské demokracie;
  • rozliší znaky demokratického a totalitního státu;
  • porovná základní shody a rozdíly mezi totalitními režimy;
  • identifikuje nástroje totalitních režimů, které je udržují u moci;
  • charakterizuje způsoby boje proti totalitním režimům;
  • identifikuje příklady dezintegrace a integrace států v kontextu světových dějin 20. století;

3.2       Stát

  • vymezí pojem státu s důrazem na jeho definiční znaky (území, obyvatelstvo, státní moc) a základní funkce;
  • rozliší různá uspořádání státu (unie, federace, svaz a seskupení států) a základní formy vlády (monarchie a republika);
  • určí základní principy právního státu;
  • uvede, jak lze získat české státní občanství a jak ho lze pozbýt;
  • rozpozná české státní symboly;

3.3       Ústavní systém ČR

  • porozumí významu a funkci ústavy;
  • popíše dělbu moci v demokratických státech (horizontální a vertikální dělba moci);
  • určí hlavní subjekty moci zákonodárné a výkonné v ČR (Parlament ČR, vláda, prezident), rozliší jejich pravomoci a náplň činnosti;

3.4       Lidská práva

  • charakterizuje Listinu základních práv a svobod a na základě příkladů rozpozná, o jaká lidská práva se jedná;
  • identifikuje porušování lidských práv;
  • rozpozná na konkrétních příkladech podporu a propagaci hnutí směřujících k potlačování práv a svobod člověka;
  • identifikuje významná hnutí a organizace zabývající se ochranou lidských práv;

 

 

3.5       Politické subjekty

  • rozpozná na konkrétních příkladech charakteristiky základních politických ideologií;
  • prokáže na konkrétních příkladech orientaci v českém politickém systému;
  • uvede formy politické participace v demokratické společnosti;
  • interpretuje výsledky voleb a volebních preferencí v tabulkách a grafech;

3.6       Volby a volební systémy

  • charakterizuje znaky voleb v demokratických státech;
  • rozliší pasivní a aktivní volební právo;
  • vysvětlí na příkladech rozdíly mezi různými volebními systémy (poměrný, většinový);
  • rozliší na příkladech rozdíly mezi volbami do Poslanecké sněmovny ČR, Senátu ČR, volbou prezidenta a volbami do územní samosprávy;

 

3.7       Státní správa a samospráva

  • identifikuje orgány státní správy ČR;
  • rozliší státní správu a územní samosprávu;
  • uvede strukturu územní samosprávy v ČR;
  • identifikuje hlavní orgány a na příkladech rozpozná pravomoci místní územní samosprávy vůči občanům;
  • identifikuje hlavní orgány, na příkladech rozpozná pravomoci krajské územní samosprávy;
  • uvede na příkladech, jak se mohou občané podílet na samosprávě obce;

3.8      Občanská participace

  • charakterizuje pojem občanská společnost;
  • rozpozná občanské organizace a vymezí jejich úlohu ve společnosti;
  • rozpozná na konkrétních příkladech možnosti aktivního zapojení jedince do občanské společnosti.

 

4.      Člověk a ekonomika

Žák/žákyně:

4.1       Trh a ceny

  • odhadne na konkrétním příkladu vývoj poptávky, nabídky a ceny na trhu;
  • rozpozná na příkladech běžné cenové triky a klamavou nabídku;
  • vysvětlí na příkladu termín obětovaná příležitost;

4.2       Podnikání

  • rozliší druhy živností a uvede požadavky pro získání živnostenského listu pro určitý druh živnosti;
  • vysvětlí na příkladu náklady, výnosy a zisk;
  • stanoví cenu jako součet nákladů, zisku a DPH;
  • porovná druhy obchodních společností podle ručení, vkladu, způsobu řízení;

4.3       Zaměstnání

  • orientuje se v nabídkách konkrétních pracovních míst a posoudí, zda splňuje předpoklady pro jejich vykonávání;
  • charakterizuje podklady a vhodné vystupování uchazeče o zaměstnání při výběrovém řízení na konkrétní pracovní místo;
  • orientuje se v situaci ztráty zaměstnání;
  • vysvětlí rozdíly mezi časovou a úkolovou mzdou, hrubou a čistou mzdou;
  • rozliší v ukázce výplatního lístku nejčastější položky mzdy a posoudí reálnost jejich výše;
  • porovná na konkrétních příkladech zaměstnání a podnikání;

4.4       Peníze a osobní fnance

  • charakterizuje náplň činnosti bank;
  • charakterizuje na příkladu hotovostní a bezhotovostní platební styk a zhodnotí jejich výhody a nevýhody;
  • navrhne využití volných finančních prostředků (například spoření, podílové listy, produkty se státním příspěvkem, další možnosti);
  • navrhne řešení nedostatku finančních prostředků (například úvěr, splátkový prodej, finanční leasing) a vybere vhodnou možnost;
  • charakterizuje nejobvyklejší druhy pojištění a vybere vhodný pojistný produkt s ohledem na dané potřeby;

4.5       Národní hospodářství

  • vysvětlí obsah pojmů hrubý domácí produkt, inflace, nezaměstnanost a platební bilance;
  • vysvětlí vliv inflace na mzdy, vklady a úvěry a uvede příklady, jak se těmto důsledkům bránit;
  • objasní na příkladech, jak občan přispívá do státního rozpočtu a co z něho získává;
  • rozliší základní druhy daní a činnosti podléhající zdanění;
  • popíše systém sociálního a zdravotního pojištění, uvede rozdíly mezi pojištěním zaměstnanců a osob samostatně výdělečně činných;
  • posoudí na příkladu, které možnosti sociálních dávek lze využít a kde lze získat bližší informace o jejich poskytování (dávky státní sociální podpory, podpora v nezaměstnanosti).

 

5.      Člověk v mezinárodním prostředí

Žák/žákyně:

5.1          Mezinárodní organizace

  • vymezí formy mezinárodní pomoci a spolupráce;
  • rozpozná hlavní mezinárodní organizace;
  • určí cíle a strukturu mezinárodních organizací (OSN, NATO, EU, Rada Evropy);
  • orientuje se ve vývoji procesu evropské integrace po skončení druhé světové války;
  • identifikuje základní svobody EU (volný pohyb zboží, osob, služeb a kapitálu);
  • rozpozná členské země EU;
  • orientuje se v dopadech začlenění ČR do EU a do schengenského prostoru;

 

 

5.2          Soudobý svět

  • orientuje se v hlavních globálních problémech současného světa;
  • uvede na příkladu, jak lze realizovat zásady udržitelného rozvoje v běžném životě;
  • rozpozná na konkrétních příkladech dopady globalizace na život občanů ČR;
  • rozliší na příkladech rozvojovou spolupráci a humanitární pomoc.

Vyhledávání

© 2010 Všechna práva vyhrazena. Mgr. Lukáš Váca