Požadavky k maturitní zkoušce
1.Člověk ve společnosti
Žák/žákyně:
1.1 Jedinec ve společnosti
- charakterizuje etapy lidského života (dětství, dospívání, dospělost, stáří);
- charakterizuje na příkladech, jak se projevují psychické vlastnosti a temperament jedince v životních situacích;
- charakterizuje proces socializace a její instituce (škola, rodina, vrstevníci, církev, média apod.)
- porozumí pojmu sociální role;
- charakterizuje druhy komunikace mezi jedinci a ve společnosti;
- rozliší na příkladech úspěšnou a neúspěšnou komunikaci, manipulaci, asertivní jednání, naslouchání a empatii;
1.2 Vztahy, partnerství a rodina
- porozumí zdravému sexuálnímu chování, významu antikoncepce, zodpovědnosti, plánování rodičovství a pozici sexuality v partnerském vztahu;
- charakterizuje funkci rodiny (pro jedince i společnost);
- charakterizuje druhy rodiny (nukleární, úplná, neúplná, vícegenerační, pěstounská a adoptivní);
1.3 Vzdělávání a seberealizace
- porozumí nutnosti celoživotního učení;
- charakterizuje efektivní způsob učení;
- posoudí biologické a kulturní vlivy na životní volby dospívajících;
- identifikuje jednotlivé společenské vědy (sociologie, psychologie, antropologie, pedagogika atd.);
- rozpozná význam práce pro jedince (např. seberealizace, začlenění do společnosti, produkce a ekonomická samostatnost);
- rozpozná význam volného času a odpočinku pro jedince;
1.4 Život v současné společnosti
- porozumí pojmu sociální struktura a charakterizuje strukturu české společnosti;
- rozliší na konkrétních příkladech hlavní světová náboženství;
- porozumí vlivu skupin, komunit a subkultur na člověka;
- rozliší výhody a nevýhody spolupráce a soutěže (resp. individualizace);
- charakterizuje faktory ovlivňující klima organizací (pracovních kolektivů) a jejich důsledky;
- uvede případy řešení stresu, deprivace a zátěžových životních situací;
- porozumí pojmu sociální nerovnost;
- identifikuje diskriminaci a netoleranci k jiným skupinám, náboženstvím, kulturám, cizím etnikům, jiným sexualitám, ženám (sexismus), handicapovaným, starým lidem;
- identifikuje druhy násilí a agresivity a jejich projevy;
- charakterizuje sociálně patologické jevy;
1.5 Média a život v medializovaném světě
- charakterizuje masová média ve společnosti (druhy, fungování, vliv);
- rozpozná na konkrétním příkladu mediálního sdělení fakta od názorů;
- interpretuje tabulky, grafy a jiné ikonické texty;
1.6 Etika v životě člověka
- charakterizuje na příkladu úlohu svědomí, viny, morálky, mravnosti či volního jednání v lidském životě;
- rozliší na příkladech autonomní a heteronomní morálku.
2. Člověk a právo
Žák/žákyně:
2.1 Pojem práva
- vymezí pojmy právo a moc a objasní jejich vzájemný vztah;
- porozumí významu práva ve společnosti;
- uvede základní fáze legislativního procesu v ČR, jehož výsledkem je právní předpis (normativní právní akt);
2.2 Právo jako systém
- orientuje se v systému práva (ovládá základní klasifikaci – hmotné právo, procesní právo, soukromé právo, veřejné právo);
- charakterizuje hierarchický systém právních předpisů ČR za použití institutu právní síla;
- rozliší právní a neprávní normy;
- charakterizuje působnost právní normy (územní, časová a osobní);
2.3 Právo v praxi
- charakterizuje na příkladech a rozliší důležitá právní odvětví;
- orientuje se v základních otázkách občanského, rodinného, pracovního a trestního práva;
- rozliší podstatu fyzické a právnické osoby;
- charakterizuje právní subjektivitu (zejména způsobilost k právům a povinnostem a k právním úkonům);
- rozliší na příkladech smlouvy občanského, obchodního a pracovního práva;
- rozliší občanské a trestní řízení;
- porozumí podstatě právní odpovědnosti;
- charakterizuje jednotlivé právní delikty;
2.4 Právní ochrana
- rozliší hlavní náplně vybraných právnických profesí (soudce, veřejný ochránce práv – ombudsman, státní zástupce, advokát, notář, exekutor);
- vysvětlí význam a postavení Ústavního soudu;
- charakterizuje strukturu systému obecných soudů včetně role Nejvyššího správního soudu.
3. Člověk a stát
Žák/žákyně:
3.1 Demokracie a totalita ve 20. století
- identifikuje základní zásady, hodnoty a principy moderní evropské demokracie;
- rozliší znaky demokratického a totalitního státu;
- porovná základní shody a rozdíly mezi totalitními režimy;
- identifikuje nástroje totalitních režimů, které je udržují u moci;
- charakterizuje způsoby boje proti totalitním režimům;
- identifikuje příklady dezintegrace a integrace států v kontextu světových dějin 20. století;
3.2 Stát
- vymezí pojem státu s důrazem na jeho definiční znaky (území, obyvatelstvo, státní moc) a základní funkce;
- rozliší různá uspořádání státu (unie, federace, svaz a seskupení států) a základní formy vlády (monarchie a republika);
- určí základní principy právního státu;
- uvede, jak lze získat české státní občanství a jak ho lze pozbýt;
- rozpozná české státní symboly;
3.3 Ústavní systém ČR
- porozumí významu a funkci ústavy;
- popíše dělbu moci v demokratických státech (horizontální a vertikální dělba moci);
- určí hlavní subjekty moci zákonodárné a výkonné v ČR (Parlament ČR, vláda, prezident), rozliší jejich pravomoci a náplň činnosti;
3.4 Lidská práva
- charakterizuje Listinu základních práv a svobod a na základě příkladů rozpozná, o jaká lidská práva se jedná;
- identifikuje porušování lidských práv;
- rozpozná na konkrétních příkladech podporu a propagaci hnutí směřujících k potlačování práv a svobod člověka;
- identifikuje významná hnutí a organizace zabývající se ochranou lidských práv;
3.5 Politické subjekty
- rozpozná na konkrétních příkladech charakteristiky základních politických ideologií;
- prokáže na konkrétních příkladech orientaci v českém politickém systému;
- uvede formy politické participace v demokratické společnosti;
- interpretuje výsledky voleb a volebních preferencí v tabulkách a grafech;
3.6 Volby a volební systémy
- charakterizuje znaky voleb v demokratických státech;
- rozliší pasivní a aktivní volební právo;
- vysvětlí na příkladech rozdíly mezi různými volebními systémy (poměrný, většinový);
- rozliší na příkladech rozdíly mezi volbami do Poslanecké sněmovny ČR, Senátu ČR, volbou prezidenta a volbami do územní samosprávy;
3.7 Státní správa a samospráva
- identifikuje orgány státní správy ČR;
- rozliší státní správu a územní samosprávu;
- uvede strukturu územní samosprávy v ČR;
- identifikuje hlavní orgány a na příkladech rozpozná pravomoci místní územní samosprávy vůči občanům;
- identifikuje hlavní orgány, na příkladech rozpozná pravomoci krajské územní samosprávy;
- uvede na příkladech, jak se mohou občané podílet na samosprávě obce;
3.8 Občanská participace
- charakterizuje pojem občanská společnost;
- rozpozná občanské organizace a vymezí jejich úlohu ve společnosti;
- rozpozná na konkrétních příkladech možnosti aktivního zapojení jedince do občanské společnosti.
4. Člověk a ekonomika
Žák/žákyně:
4.1 Trh a ceny
- odhadne na konkrétním příkladu vývoj poptávky, nabídky a ceny na trhu;
- rozpozná na příkladech běžné cenové triky a klamavou nabídku;
- vysvětlí na příkladu termín obětovaná příležitost;
4.2 Podnikání
- rozliší druhy živností a uvede požadavky pro získání živnostenského listu pro určitý druh živnosti;
- vysvětlí na příkladu náklady, výnosy a zisk;
- stanoví cenu jako součet nákladů, zisku a DPH;
- porovná druhy obchodních společností podle ručení, vkladu, způsobu řízení;
4.3 Zaměstnání
- orientuje se v nabídkách konkrétních pracovních míst a posoudí, zda splňuje předpoklady pro jejich vykonávání;
- charakterizuje podklady a vhodné vystupování uchazeče o zaměstnání při výběrovém řízení na konkrétní pracovní místo;
- orientuje se v situaci ztráty zaměstnání;
- vysvětlí rozdíly mezi časovou a úkolovou mzdou, hrubou a čistou mzdou;
- rozliší v ukázce výplatního lístku nejčastější položky mzdy a posoudí reálnost jejich výše;
- porovná na konkrétních příkladech zaměstnání a podnikání;
4.4 Peníze a osobní fnance
- charakterizuje náplň činnosti bank;
- charakterizuje na příkladu hotovostní a bezhotovostní platební styk a zhodnotí jejich výhody a nevýhody;
- navrhne využití volných finančních prostředků (například spoření, podílové listy, produkty se státním příspěvkem, další možnosti);
- navrhne řešení nedostatku finančních prostředků (například úvěr, splátkový prodej, finanční leasing) a vybere vhodnou možnost;
- charakterizuje nejobvyklejší druhy pojištění a vybere vhodný pojistný produkt s ohledem na dané potřeby;
4.5 Národní hospodářství
- vysvětlí obsah pojmů hrubý domácí produkt, inflace, nezaměstnanost a platební bilance;
- vysvětlí vliv inflace na mzdy, vklady a úvěry a uvede příklady, jak se těmto důsledkům bránit;
- objasní na příkladech, jak občan přispívá do státního rozpočtu a co z něho získává;
- rozliší základní druhy daní a činnosti podléhající zdanění;
- popíše systém sociálního a zdravotního pojištění, uvede rozdíly mezi pojištěním zaměstnanců a osob samostatně výdělečně činných;
- posoudí na příkladu, které možnosti sociálních dávek lze využít a kde lze získat bližší informace o jejich poskytování (dávky státní sociální podpory, podpora v nezaměstnanosti).
5. Člověk v mezinárodním prostředí
Žák/žákyně:
5.1 Mezinárodní organizace
- vymezí formy mezinárodní pomoci a spolupráce;
- rozpozná hlavní mezinárodní organizace;
- určí cíle a strukturu mezinárodních organizací (OSN, NATO, EU, Rada Evropy);
- orientuje se ve vývoji procesu evropské integrace po skončení druhé světové války;
- identifikuje základní svobody EU (volný pohyb zboží, osob, služeb a kapitálu);
- rozpozná členské země EU;
- orientuje se v dopadech začlenění ČR do EU a do schengenského prostoru;
5.2 Soudobý svět
- orientuje se v hlavních globálních problémech současného světa;
- uvede na příkladu, jak lze realizovat zásady udržitelného rozvoje v běžném životě;
- rozpozná na konkrétních příkladech dopady globalizace na život občanů ČR;
- rozliší na příkladech rozvojovou spolupráci a humanitární pomoc.